Stipendier för forskningsstudier

SÖF har inrättat ett stipendium för dem som genomför en studie i/forskar om lymfologi och/eller lymfsystemet eller någon av lymfsystemets sjukdomar och komplikationer alternativt diagnostik, non-invasiva behandlingsmetoder eller livskvalitet för patienter med lymfödem, lipödem, Dercum och/eller venösa ödem som utvecklat lymfödem. Riskminimering, metoder för diagnosticering i ett tidigt stadium, metoder som stimulerar lymfflödet och metoder för att lära sig leva med lymfödem/lipödem/Dercum och/eller venösa ödem som utvecklat lymfödem prioriteras.

Stipendiesumman är på 100.000 kronor och möjliggörs av anslag från Stiftelsen Olle Engkvist Byggmästare (SOEB) för att stödja forskning inom lymfödemområdet. Stipendiet kan sökas av all legitimerad vårdpersonal.

Du som ansöker om stipendiet ska vara medlem i SÖF. Om du inte redan är medlem är du välkommen att ansöka om medlemskap i anslutning till ansökan.

Ansökningar för 2020 ska göras senast
den 1 december 2019

Skickas till info@svenskaodemforbundet.se eller till Svenska Ödemförbundet, Box 800, 101 36 Stockholm

Utdelningen av stipendiet blir en programpunkt på SÖFs årsmöte i mars 2020, där stipendiaten också ska redogöra för studien/forskningen. En redogörelse ska också ske i Lymfan och på denna hemsida.

Frågor & svar

Frågor om stipendiet besvaras av Margareta Haag, tel 070-497 49 09 eller via e-post.

Till aktivitetskalendern

Vi anordnar varje år flertalet olika evenemang. Läs mer

Bli medlem nu!

Vi har större möjlighet att påverka ju fler vi är. Läs mer

Filmarkivet

Här har vi samlat filmer om Ödem & egenvård. Läs mer

Du är alltid välkommen att kontakta oss på Svenska Ödemförbundet.

Epost
Ring oss

Adress

Svenska Ödemförbundet
Box 800, 101 36 Stockholm

Vill du komma i kontakt med oss?

Fyll i formuläret nedan så kontaktar vi dig inom kort.