Sara Bergström, t v och Ulrika Ehn. Foto: Helena Conning

Forum för Health Policy delar varje år ut Patientpriset. I år nominerade Sara Bergström, SÖF:s familjestödsperson och anhörig till Egil 16 år, lymfterapeuten Ulrika Ehn som vinnare.

Saras motivering: ”För Ulrika är ingenting omöjligt, hon försöker alltid att hitta lösningar! Hon är alltid följsam och känner in var Egil befinner sig och vad han är på för humör, samtidigt som hon kan vara väldigt tydlig och rak. Det är en konst det hon gör, att följa honom i hans kamp med sjukdomen med allt vad det innebär.”

Juryns motivering: Ulrika Ehn, lymfterapeut, har med kreativitet, professionalism och empati gett en ung patient rätt behandlingar som möjliggör ett drägligt liv. Ulrika har alltid funnits tillgänglig och koordinerat patientens vård med andra vårdgivare. Hon har hittat kreativa lösningar för att tillgodose patientens bästa. Lymfödem är en sjukdom där kunskapen är begränsad. Patientföreningar undervisar läkare och övrig vårdpersonal i behandlingsmetoder och egenvård. Lymfterapeuter finns endast i ett fåtal. Forum för Health Policy vill på detta sätt uppmärksamma en kronisk smärtsam sjukdom där kunskapen behöver höjas.

Läs mera om Patientpriset

Saras blogginlägg på Forum för Health policy