Egenvård

Vad du själv gör för ditt lymfödem har större betydelse än man tro. Många är idag helt omedvetna om att de kan göra mycket själva. Det handlar om att själv bli expert på sitt lymfödem. Att veta när man behöver göra egna insatser. Egenbehandlingen ska sitta i ryggmärgen, och vara lika självklar som när man har lärt sig att cykla så behöver man inte tänka på hur man gör när man cyklar.

Det kan ta tid att nöta in tänket kring egenbehandling. Man får ha tålamod och låta det mogna gradvis. Det finns inga genvägar. Ett lymfödem kräver kontinuerligt underhåll. En kombination av intensivbehandling, underhållsbehandling och egenbehandling ger goda möjligheter att hålla lymfödemet i schack.

Vi tycker att det sämsta man kan göra med sitt lymfödem är att sitta stilla. Man måste hålla igång lymfsystemet hela tiden. Rör på dig. Det kan vara allt ifrån tåhävningar, djupandning, yoga, stavgång, cykla, styrketräna, jympa, lufsa i skogen eller vad helst som man tycker är kul. Träning ska vara roligt. Det viktiga är att varva ner efter träning så lymfsystemet hinner få bort lymfvätska. Ett bra sätt att träna på är att mjukstarta i till exempel 10-20 minuter, träna 10-20 minuter och sedan varvar ner 10-20 minuter.

En annan del i egenbehandling är hudvård. Huden får inte blir torr och spricka. Om huden spricker kan det komma in bakterier, svåra att tackla för ett nedsatt lymfsystem, och bakterierna kan slutligen leda till rosfeber. Sätt dig i gröngräset och pyssla om dig själv. Använd en hudkräm med ph 5,5.

Kompression hjälper till med det viktiga växeltrycket ökar lymfflödet när du rör dig, men kompression ska inte stänga av flödet. På sommaren är det extra skönt att få gå med löst sittande kläder. Då kan du kanske få plats med lite bandagering under.

Övervikt är inte bra för ett lymfödem. Se över dina matvanor så du har en bra balans med protein och kolhydrater. Vi har till exempel kommit på att vi ibland äter för mycket kolhydrater till frukost och har bytt ut en macka mot ett ägg. Man får tänka lite som kostexperten Isa Wallmyr sa ”Det är inte alltid vad man ska ta bort, utan vad man ska lägga till”.

Det finns många som säger åt dig vad du bör göra, men du känner din kropp bäst. Du är den enda som kan bli den riktiga experten på ditt lymfödem. Din kropp talar om för dig när något inte är bra och vad som fungerar. Lyssna till det. Stress hämmar lymfsystemet.

En del i egenbehandlingen är MLD (manuellt lymfdränage) eller kanske bättre att kalla det self-MLD. Det är ett antal enkla massageövningar som man kan göra själv.

Från att vara omedveten om att man kan hjälpa lymfsystemet, kan man gå över till att göra egenbehandling utan att ens tänka på att man gör det, till exempel att borsta tänderna och samtidigt göra tåhävningar eller smyga in några halsstrykningar när du sitter i möte.

Sammanfattning av våra tips:
  • Väv in övningarna i det vardagliga livet
  • Hellre en minuts egenbehandling än inget alls
  • Gör vad du vill med en balans mellan in- och utflöde av lymfvätska (alltså en blandning mellan uppladdning och nedvarvning)
  • Varva ner efter träning
  • Lyssna inte alltid på allt som andra säger, lyssna till din egen kropp och hitta dina egna knep
  • Stress hämmar lymfsystemet!
  • Planera in avslappning på schemat
  • Lymfsystemet jobbar som bäst på natten när du sover. Lymfsystemet kan också kallas för lugn-och-ro-systemet, vilket betyder att det jobbar mest när du jobbar minst

Egenbehandling med självlymfdränage

Fysisk aktivitet

All rörelse är bättre än ingen alls. Försök hitta en träningsform eller en rutin för att träna eller motionera dagligen. Ju tidigare träningen börjar efter diagnos, desto bättre resultat.
I ett tidigt stadium av lymfatiska sjukdomar kan träning tillsammans med hudvård reducera symtom och kan förhindra behovet av MLD eller kompressionskläder.

Arbete vid datorn, mobilen och plattan skapar muskelspänningar i nacke och axlar som hindrar lymfflödet. Det räcker inte att träna en till två gånger i veckan utan du måste aktivera ditt lymfsystem då och då under dagen med rörelseövningar, till exempel med axel- och huvudrullningar samt djupandningsövningar.

Träning ska trappas upp långsamt så att både du och lymfterapeuten kan utvärdera effekterna och förändra programmet om så behövs. Vid träning för att förbättra kondition och styrka bör man tänka på att ta god tid på sig för att varva ned efter träningen.

Förslag på träning:
  • Simning och vattengympa är utmärkt träning och den kan göras utan att använda kompression. Vattentrycket ger samma kompression som en kompressionsstrumpa. Ai Chi och Qi Gong i vatten ökar lymfmotoriken.

     

  • Medicinsk Yoga/Lymfyoga eller annan form av yoga är bra sätt att djupandas och röra sig för att stimulera lymfflödet.

     

  • Lymfgympa och Qi Gong stimulerar också lymfflödet.

     

  • Stavgång är ett bra sätt att få upp konditionen och öka motoriken i lymfsystemet.

     

  • Gymträning är en extra bonus för ditt lymfsystem om du varvar ner långsamt efter träningen.

Till aktivitetskalendern

Vi anordnar varje år flertalet olika evenemang. Läs mer

Bli medlem nu!

Vi har större möjlighet att påverka ju fler vi är. Läs mer

Filmer på youtube

Här har vi alla våra filmer om Ödem & vår verksamhet. Läs mer

Kontakta oss

Du är alltid välkommen att kontakta oss på Svenska Ödemförbundet.

Epost
Ring oss

Under perioden 15/6 till 15/8 är kanslitelefonen sommarstängd. Välkommen åter i augusti!

Adress

Svenska Ödemförbundet
Box 800, 101 36 Stockholm

Vill du komma i kontakt med oss?

Fyll i formuläret nedan så kontaktar vi dig inom kort.

Share This