Debatt

Svenska Ödemförbundet engagerar sig i debatten och driver opinion i frågor som berör dig som är drabbad av lymfödem, lipödem, Dercums sjukdom, venösa ödem som utvecklar lymfödem och lymfatiska komplikationer men även du som har underfunktion i lymfsystemet och dina närstående.

Det är dags att lipödempatientens behov får styra vården

I början av april 2020 publicerades en debattartikel skriven av Svenska Ödemförbundet i Dagens Medicin under rubriken Det är dags att lipödempatientens behov får styra vården. Debattartikeln lyfter lipödempatienters kamp för rätten till vård och beghandling av lipödem. Man menar att sjukvården för lipödem inte får stanna av i väntan på SBU:s utvärdering.

Varför kan inte svensk sjukvård acceptera de utländska riktlinjerna? Vi behöver inte nya svenska studier, då fördröjer man bara införandet av riktlinjer. Hjälp i stället kvinnorna redan i dag och titta på hur man gör i andra länder.

Lipödem drabba så gott som uteslutande kvinnor och är en kronisk sjukdom med inflamatorik smärta och störning av fettdispositionen som oftast drabbar benen. Regeringen har gett Statens beredning för medicinsk och social utvärdering, SBU, i uppdrag att utvärdera det vetenskapliga stödet för diagnos och behandling av tre eftersatta ”kvinnosjukdomar”, där lipödem är en. Uppdraget ska slutredovisas senast i juni 2021.

Sluta använda måttband i cancervården

I augusti publicerade SÖF en debattartikel i Dagens Medicin där vi rekommenderade att alla som utbildar sig till arbetsterapeut, fysioterapeut, läkare eller sjuksköterska ska gå en kurs i lymfologi, att vården går över till mer objektiva mätmetoder än måttband och att hänsyn tas till de diagnos och behandlingsmetoder som International Society of Lymphology (ISL) rekommenderar.

Debattartikeln har fått stor spridning och tagits väl emot. Båda professionsförbundet Fysioterapeuterna och Arbetsterapeuterna ser positivt på interprofessionellt lärande. Artikeln har återpublicerats i flera lokala och regionala tidningar och i bland annat Dagens samhälle.

Till aktivitetskalendern

Vi anordnar varje år flertalet olika evenemang. Läs mer

Bli medlem nu!

Vi har större möjlighet att påverka ju fler vi är. Läs mer

Filmer på youtube

Här har vi alla våra filmer om Ödem & vår verksamhet. Läs mer

Du är alltid välkommen att kontakta oss på Svenska Ödemförbundet.

Epost
Ring oss

Adress
Svenska Ödemförbundet
Box 800, 101 36 Stockholm
Föreningsinformation

Bankgiro: 58 96-90 23
Swish: 1231323864
Orgnr: 802017-8425

Notera att ovanstående bankgironummer och Swish
ej gäller för medlemsavgifter som betalas enligt översänd
faktura med OCR-referens och annat bankgironummer.

Vill du komma i kontakt med oss?

Fyll i formuläret nedan så kontaktar vi dig inom kort.