Stipendier för forskningsstudier

Lotta Jönsson, medicinsk lymfterapeut, Lund, SÖF-stipendiat 2016

SÖF har inrättat ett stipendium för dem som genomför en studie i/forskar om lymfologi och/eller lymfsystemet eller någon av lymfsystemets sjukdomar och komplikationer alternativt diagnostik, non-invasiva behandlingsmetoder eller livskvalitet för patienter med lymfödem, lipödem, Dercum och/eller venösa ödem som utvecklat lymfödem. Riskminimering, metoder för diagnosticering i ett tidigt stadium, metoder som stimulerar lymfflödet och metoder för att lära sig leva med lymfödem/lipödem/Dercum och/eller venösa ödem som utvecklat lymfödem prioriteras.

Stipendiesumman är på 100.000 kronor och möjliggörs av anslag från Stiftelsen Olle Engkvist Byggmästare (SOEB) för att stödja forskning inom lymfödemområdet. Stipendiet kan sökas av all legitimerad vårdpersonal.

Du som ansöker om stipendiet ska vara medlem i SÖF. Om du inte redan är medlem är du välkommen att ansöka om medlemskap i anslutning till ansökan.

Ansökningen ska vara SÖF tillhanda senast den 1 december 2017.

Utdelningen av stipendiet blir en programpunkt på SÖFs årsmöte i mars 2018, där stipendiaten också ska redogöra för studien/forskningen. En redogörelse ska också ske i Lymfan och på denna hemsida.

Riktlinjer för ansökan om stipendier SOEB

Frågor om stipendiet besvaras av Margareta Haag, tel 070-497 49 09 eller via e-post.