Nordiska lymfödemmånaden september 2016

Den Nordiska lymfödemmånaden september är nu slut. Månaden rivstartade med en hetsig debatt i media om upphandlingen av dyra kompressionsstrumpor i Stockholms läns landsting och med en nonchalant inställning till oss som har ödem i någon form. SÖF:s ordförande bemötte de felaktiga uppgifter som spreds och har också skrivit en artikel i Lymfan nr 4 som snart kommer ut.

För övrigt fortskred månaden med information i text och bild på Instagram, Facebook, Twittter och på SÖF:s hemsida om olika typer av lymfödem, hur diagnos ställs, att det finns behandling, hur man gör för att få remiss till behandling, vilka hjälpmedel som finns och komplikationen rosfeber för att ta några exempel.

Lymfödem är en glömd sjukdom och vi som har lymfödem är dåliga på att visa upp oss. De som i berättelser och filmer visat hur lymfödem påverkar deras liv är goda förebilder. Stort tack till er som har medverkat!

Under månaden startade också den första delen av en kurs i egenbehandling och som fortsätter i oktober, november och december.

Några siffror:

• Instagram blev det avsnittet om filmen ”Tänk lymfologiskt” och avsnittet ”Egenvård” som gillades av flest följare. SÖF har totalt 136 följare på Instagram.
  • Facebook: Gilla-markeringarna på SÖF:s sida ökade från 693 (1 sept) till 738 (30 sept). Informationsfilmen om lymfödem och den svenska vården från den 5 september nådde flest.
  • Vi har haft nästan 500 unika besökare på den här kampanjsidan under månaden (utöver den normala trafiken på hemsidan). De allra flesta som tagit del av kampanjen har gjort det via Facebook.

Det har varit en bra kampanj även om vi hade hoppats på en större spridning. Vi tror och hoppas att kampanjen lett till att vi ökat förståelsen och kunskapen om lymfödem. Den information och de berättelser som lyfts fram kommer vi att fortsätta jobba vidare med för att ytterligare öka kunskapen kring lymfödem.

Detta var den första gången som den Nordiska lymfödemmånaden firades och som också blev den sista. Nästa år uppmärksammar vi lymfödem den 6 mars.

Missa inte våra patientberättelser och fakta om lymfödem som du hittar till höger (under om du läser på mobilen)

Filmer från kampanjen

Intervju Professor Neil Piller

Mona – Hur ska det bli när jag blir gammal?

Suzy berättar om att leva med Lymfödem

Christopher föddes med kärlmissbildning som gav lymfödem

Lymfdiagnostik – Thomas Gillström

Lymfterapeut Helena Janlöv Remnerud om lymfsystemet och egenvård

SÖF:s film om lymfödem och den svenska vården

Världsdagen för lymfsystemet den 6 mars 2017

Från och med 2017 kommer lymfödem, lipödem, kroniska ödem och andra lymfatiska sjukdomar och komplikationer uppmärksammas på Världsdagen för lymfsystemet den 6 mars. Detta gör SÖF tillsammans med våra nordiska systerorganisationer, en mängd patientföreningar och föreningar för professionen i Australien, England, Frankrike, Indien, Kanada och USA.

Boka in den 6 mars i almanackan och hjälp SÖF att sprida kunskap om lymfsystemet och lymfatiska sjukdomar.